diumenge, 25 d’octubre del 2009

VIVIANI GODOY QUARTET (Sam-Cafè, Vilafranca del Penedès, 24 d'octubre de 2.009)

Viviani Godoy entre Tancredi i Lemos (Imma Casanellas)
La cantant brasilera Viviani Godoy va oferir dissabte el primer concert de la temporada al conegut local de la Rambla de Sant Francesc. El Jazz Club Vilafranca, amb la junta renovada, i la reedició de la seva profitosa aliança amb el Casino, afronta una temporada de nous reptes, amb l’actiu de tenir consolidat un cicle de concerts.
 
Amb l’actuació de dissabte passat, el cicle ha tingut un principi de categoria, protagonitzat per un grup que va sorprendre pel seu alt nivell, i en el que la veu sensual i suggerent de la protagonista, va acabar de posar el segell de qualitat. El grup el formaven músics de diversa procedència sud-americana: Paulinho Lemos a la guitarra acústica, Juan Rodrígues a la bateria i el pianista uruguaià Eduardo Tancredi, als que es va afegir en diverses ocasions, el percussionista argentí Martín Peralta.

Van sonar cançons d’alguns dels compositors brasilers més coneguts com Chico Buarque i Caetano Veloso, i també cançons del propi Lemos.

Pràcticament ple i amb molta gent dreta, es van poder veure les destacables millores del Sam-Cafè, amb relació a la temporada passada: la presència d’un piano com a infraestructura resident i la potenciació del so amplificat, constitueixen dos passos endavant que agrairà el públic. També s’ha notat l’esforç del Casino en la redistribució i canvi de situació de taules i cadires, amb la intenció de donar més cabuda al local.

PEREJAZZAQUÍ! (Auditor de Vilafranca del Penedès, 18 d'octubre 2009)

Diumenge passat l’Auditori de Vilafranca vivia un concert suggerent. Es reunien la Coral Laroc de Vilafranca, l’Orfeó de Santa Coloma de Queralt, el Cor infantil CorXeretes també de Santa Coloma i un quartet de jazz, per a posar en escena l’obra del compositor i pianista Carles Sanz, PereJazzAquí! Lluny de semblar una repetició d’altres aventures semblants amb el Jazz com a excusa, l’obra que es va poder sentir va resultar prou fresca i entretinguda. La suite en tres moviments va combinar un recull de tonades del cançoner català amb ritmes llatins, passatges gospel i alguna pinzellada funk. Tot amb molt de swing.


Si la partitura va ser excel•lent, la interpretació dels cors, que van comptar amb la participació solista de la mezzosoprano Noemí Martínez, va donar una digna i afinada rèplica. El Quartet de Jazz, format pel propi Carles Sanz al piano, Leo Tejedor a la guitarra, Jaume Surroca al baix elèctric i Ricard Parera a la bateria, va actuar amb absoluta prudència i es va integrar sense sobresortir. Ja se sap que, en les fusions, sempre hi ha una de les parts que hi perd un xic. En aquest cas, es pot dir que el jazz acompanyava el cant coral, i no a l’inrevés.

El concert va passar “volant” i va acabar amb un “timing” francament bo, malgrat tenir el repte d’haver de moure els cors en diverses ocasions. Felicitats a tots.

La vetllada, si més no, va començar amb gairebé mitja hora de retard, producte de la deficient gestió en la venda d’entrades. Una qüestió que cal corregir, encara que només sigui per respecte als artistes.

dimarts, 13 d’octubre del 2009

ATOMIC (Auditori Barcelona, 8-10-2009)

Havard Wiik (Imma Casanellas)
Frederik Ljungkvist (Imma Casanellas)
Magnus Broo
trompeta
Fredrik Ljungkvist
saxos tenor y barítono, clarinete
Havard Wiik
piano
Ingebrigt Haker Flaten
contrabajo
Paal Nilssen-Love
batería y percusión




ATOMIC (Imma Casanellas)


Potente descarga energética en un concierto muy esperado del grupo escandinavo, que en los últimos años ha aterrizado por diversos escenarios de Catalunya, pero no en Barcelona. La banda lo agradeció con gusto y ofreció un recital en muchos momentos avasallador, con guiños al Free Jazz de los 60’s, aderezado con enlaces poco menos que viscerales al jazz nórdico, léase EST, Nils Petter Molvaer, etc.

Para empezar, presentaron “Retrograde” el triple CD que salió a finales de 2008 (del sello Jazzland con Bugge Wesseltoft a la cabeza) , y anunciaron la próxima aparición de un nuevo trabajo, del que ya avanzaron algunas de las piezas. Según proclamó Fredrik Ljungkvist, las han estrenado pocos días antes en Estocolmo. A la primicia nos remitimos para alabar el tema “Fishers” de Havard Wiik, que sonó casi al final para demostrar que el camino que nace en la tradición del free no ha terminado todavía y, por lo menos, Atomic tiene mucho que decir.

A parte del repertorio, hay que remarcar el extraordinario nivel individual de todos los solistas, empezando por los “compositores”, Ljungkvist y Wiik. Seguramente la exigencia física, sobre todo en el saxo barítono, hay que ponerla de relieve, dejando para gusto de sibaritas los pasajes a dúo, ya sea de contrabajo y trompeta, o de barítono y batería. Un autentico lujo para los amantes del buen jazz. En el tema antes mencionado, “Fishers”, el dúo contabajo+barítono fue de los que quitan el hipo.

Notorio también el espíritu de esta banda, que siempre desde una estructura totalmente acústica, intenta llevar al límite las exigencias sonoras del Free. Pasa por las conexiones folk y blues típicas de Ornette Coleman, a las tan plagiadas “sheets of sound” de Coltrane y logra, a través de esa atmósfera sideral nórdica, hacer una música conectada con todos, pero especialmente singular y fresca.

Finalmente, destacar la excelente sonoridad de bajo y batería (para cumplir con los estándares nórdicos), que contrastó con una ligera “sombra” en la que cayeron en algún momento tanto los saxos como el piano. Trabajo incansable y también sobresaliente de Magnus Broo, en tareas tanto solistas como, extrañamente, de acompañamiento. Sin duda, la exploración de las posibilidades del grupo es otra de las características de esta banda de campanillas.


Fotos (Imma Casanellas)