dissabte, 21 de març del 2015

JEFF BALLARD ‘FAIRGROUNDS’ (Nova Jazz Cava, Terrassa, 7-3-2015)




Jeff Ballard, Nova Jazz Cava, Terrassa 7-3-2015
Lionel Loueke, guitarra, veu i efectes
Kevin Hays, piano, fender rhodes, veu i efectes
Reid Anderson, programació i efectes
Jeff Ballard, bateria i percussió
Bill McHenry, saxo tenor




Destacar la creació instantània mentre sona música improvisada, no deixa de ser una mena de reiteració, més aviat carregosa. Hi ha l’opció, tanmateix, de veure-ho com un reforç al concepte improvisació, que deu ser, segurament, el prisma ideal per on mirar-s’ho. Fa temps que l’aventurer baterista Jeff Ballard galopa per aquests paratges, i per sort no deixa de visitar habitualment Catalunya. El seu pura-sang passava pel 34è Festival de Jazz de Terrassa, i ho feia tibant del quartet Fairgrounds, un grup que pot ser de tot menys convencional i que no se m’acut altre escenari per a enquadrar-lo que fent servir l’hípica, o els cavalls, si voleu. Un element, si més no, molt americà. 


Jeff Ballard 'Fairgrounds' amb Bill McHenry, Nova Jazz Cava, Terrassa 7-3-2015


Tal com és habitual a la Nova Jazz Cava, el concert va tenir dues parts. Tant diferents entre elles, i tant heterogènies cadascuna per sí sola. La primera es va desenvolupar amb tot d’instruments harmònics (piano, fender rhodes, guitarra i efectes digitals), sense res que mantingués aparentment els peus a terra, llevat dels tocs variables i intensius de la percussió.  La segona part, força més terrenal, va comptar amb la intervenció del saxofonista Bill McHenry, un músic eclèctic i estudiós que, en mig de la sorpresa general, es va erigir en el cinquè component, i solista destacat. 

Lionel Louke amb Jeff Ballard 'Fairgrounds', Nova Jazz Cava, Terrassa 7-3-2015



En els primers moments, el grup va mostrar textures plenes de sons digitals, en mig de ritmes propers al funk i cadències urbanes amb certa vocació hipnòtica. Es feien notar els recursos digitals de Reid Anderson, l’actiu baixista del trio The Bad Plus, que en aquesta ocasió es vestia de DJ, pendent només del seu iBook i d’un parell de taulers digitals que hi tenia connectats. El viatge, que començava terrenal, es va anar enlairant no sense passar per moments boirosos, difícils de definir. La terra es veia ben menuda als seus peus fins que arribaren a mans del laboratori de Lionel Loueke. El seu univers digital, on la guitarra esdevé des d’un element de percussió més fins a gairebé una orquestra simfònica, es va veure enriquit per la veu que ell mateix va posar a una bellíssima tonada africana, una mena de dansa, a la que Kevin Hays va contestar també amb la veu.


Kevin Hays amb Jeff Ballard 'Fairgrounds', Nova Jazz Cava, Terrassa 7-3-2015


Cal no oblidar, però, que ens trobem en una fira, un indret on la sorpresa constant i de baix to és la clau del negoci. I com que res no vol sobresortir, i tot vol sorprendre, poc a poc la passejada s'estabilitza escorada lleugerament cap al rock. La sentor general als anys elèctrics de Miles Davis, i una voluntat escadussera de connexió amb el folk-country, acaba de completar l’entorn. Les pujades d’intensitat, on el to baladístic anava cedint terreny a l’intercanvi d’improvisacions, van ser espai abonat per a les bases electròniques de Reid Anderson, que s'alternava amb Lionel Loueke en el paper de baix. Un retorn al funk i al hip hop va tancar el primer set, en un moment en què molts vam pensar que, literalment, ens havien interromput, després d’haver passat una hora llarga a mercè dels corrents de la troposfera.


Reid Anderson amb Jeff Ballard 'Fairgrounds', Nova Jazz Cava, Terrassa 7-3-2015


En Valentí Grau, l’incombustible, i a vegades críptic, presentador terrassenc, advertia que els concerts a la Cava són llargs, i que el segon set no es faria esperar. La sorpresa, després d’una curta pausa, tenia el nom de Bill McHenry, saxofonista i experimentador que viu a cavall de Nova York, Boston i Barcelona. 

Bill McHenry, Nova Jazz Cava, Terrassa, 7/3/2015Segurament, va ser coincidint amb la seva actual residència barcelonina que els ‘fairgrounds’ van connectar amb aquest vell conegut. No sabem com va anar però, tot i les primeres notes encara atmosfèriques d’aquest segon set -i que a algú li van recordar Wheater Report- la nau es va estabilitzar a la superfície terràqüia, l'espai on els éssers vius podem respirar. Es va desfermar una successió de riffs guarnits des del rock, que van convertir la passejada en un galop trepidant. La sospita general era que, entre cavallets i nòries, havíem arribat a la muntanya russa del parc. 

Un fort vaivé ens va transportar cap al terreny on els espectadors podíem connectar, allà on tots ens sentíem interpel·lats. Vam passar per estones de pur geni, amb tots cinc solistes en primer pla mostrant una solvència coral absoluta. Malgrat el metratge, una estona més d’aquella delícia no l’hauria rebutjada cap dels presents.

El Festival té enguany un programa amb propostes molt atractives, però podem dir que el de Fairgrounds deu haver estat un dels concerts memorables d’aquesta edició.

divendres, 6 de març del 2015

Gemma Abrié & Miquel Àngel Cordero "Double BasSing" (Auditori de Vinseum, Vilafranca del Penedès, 28-2-2015)

Publicat a El 3 de Vuit

Gemma Abrié, contrabaix i veu

Miquel Àngel Cordero, contrabaix, veu i efectes



Gemma Abrié i Miquel Àngel Cordero, Auditori de Vinseum, Vilafranca 28-2-2015


SORPRESA DOBLE

Dintre del calendari cada cop més generós d’actuacions en directe, el component sorpresa és difícil de trobar. Tanmateix, músics i organitzadors malden per a fer-nos, de tant en tant, algun regal inesperat. No és que un duo de contrabaixos i veus no tingui, a priori, quelcom d’especial -la sola absència d’altres instruments ja trenca algunes convencions- si no que és la realitat la que trenca sovint amb les expectatives. Aquest ha estat el cas del concert que ens oferien Gemma Abrié i Miquel Àngel Cordero amb l’apel·latiu anglès “Double BasSing”, enginyós títol del disc que presentaven, i que van signar a cor què vols a la sortida.

Dos contrabaixos sobre l’escenari, encavalcats lateralment l’un sobre l’altre, era l’estampa que rebia els espectadors en entrar a l’Auditori de Vinseum. L’efecte visual ja ens avisava que no eren dos instruments germans. Destacava el contrabaix de Miquel Àngel Cordero amb una cinquena corda afegida i un pedal d’efectes electrònics connectat. Tampoc eren germans els dos protagonistes del projecte, ni les seves veus. Gemma Abrié és la veu principal, sedosa i reconfortant, i Miquel Àngel Cordero és un aventurer capaç i valent. El secret d’una unió tan ben trobada deu ser la trajectòria personal de tots dos, una llarga i eclèctica llista que sovint depassa l’etèria frontera del jazz.

El còctel musical es va anar desplegant de forma progressiva i, com la pluja fina, va calar fort entre la disposada audiència. La nuesa inicial es va esvair, per deixar pas a una exposició en molts moments emocionada. El repertori, que arrencava des del Jazz (Kurt Elling, Charles Mingus i l’estàndard Like someone in love), va anar-se escorant cap a la cançó (francesa, brasilera, cubana o argentina), i després cap al pop anglosaxó. L’obertura del concert amb la zamba argentina Oración del Remanso va ser l’inici d’aquest compta-gotes creixent que va capgirar l’ordre del disc, per acabar lligant Stevie Wonder amb una peça de la pròpia cantant, i el Message in a bottle de The Police. Pel mig, sensibles passatges vocals com Em dius que el nostre amor de Toti Soler i altres d’instrumentals, com el Bolívia de Cedar Walton. Tant va calar la pluja fina que, ja cap al final, la sala va esdevenir també part de l’escenari. Els espectadors vam entrar en el joc, aportant percussió i veus, mentre la parella solista es barrejava amb el conjunt. Un concert a priori íntim es va convertir en una festa, plena de tics a l’estil gòspel.

Gemma Abrié serà protagonista novament en el concert que tancarà la temporada del Jazz Club Vilafranca, un projecte de la Big Band de l’Escola de Música Dolors Calvet a celebrar el proper mes de juny. Si encara no us heu deixat captivar per aquesta veu, sapigueu doncs que en tindreu una nova oportunitat.