dissabte, 2 de gener de 2016

TOWN AND COUNTRY – ÀRID (Bones Festes, 2015)

Ricard Parera
bateria i pocket piano
Jordi Mestres
baix elèctric, guitarra acústica, contrabaix i efectes
Guillem Callejón
guitarra elèctrica i acústica, pedal steel i efectes



A poques setmanes d’acabar l’any ha arribat el tercer disc dels Àrid, un trio captivat pels sons nets i el pop independent. Després del que   n destí que semblava escrit a equivocar-se que estem davant d' d’haver cuinat el magistral repertori de Thelonious Monk (Cookin’ Monk, 2013), i haver nascut oficialment amb el seu segon disc (Àrid, 2014), presenten aquest Town and country que sembla haver-los situat davant la dimensió que estaven cercant. Es tracta d’un recull de deu composicions confegides des de la calma, amb sonoritats nòrdiques empeltades de blues, que recorden el colorisme de Bill Frisell, o el country-folk de John Fahey. És per aquest darrer, destacat innovador de la guitarra acústica, que el disc em transporta al film Zabriskie Point, l’obra mestra que Antonioni va rodar a l’àrid desert de Mojave, i que va reunir una banda sonora mítica. Algunes sonoritats del rock simfònic, junt amb certes textures i ambientacions, combreguen perfectament amb la sensibilitat del treball que tenim al davant.

Però, passejades sensorials i evocacions oníriques a banda, el disc aporta un sentiment final de cordialitat, d’encaix vital i d’equilibri.  Town and country, la peça que dóna nom al disc i que es justifica pel model de guitarra Gibson homònim, obre el disc i  ens posa en l’òrbita ràpidament. La cançó, que és de Guillem Callejón, evoca melodies líquides i de caient fàcil. El guitarrista firma tres peces més que respecten aquesta aquositat, ben patent per exemple a Copenhagen. L’altre proveïdor del disc és el baixista Jordi Mestres, que col·labora amb cinc cançons molt connectades al pop experimental, entre les que destaca amb llum pròpia, Crit, una evolució creixent que emociona des del duo de pedal steel i guitarra acústica. La peça restant, “Tornada”, correspon al Ricard Parera i sembla contemporitzar amb les dues altres tendències.

Sobresurt amb llum pròpia la pulsació de Guillem Callejón, en tots els cordatges que se li posen al davant, però també són destacables l’equilibri que dóna Jordi Mestres a la guitarra acústica, amb el toc de folk necessari, i els efectes que introdueixen tots tres, inclòs el pocket piano de Ricard Parera.

Estem davant d’una gravació que es deixa estimar. La nitidesa en el tracte dels ginys electrònics, i la cura general que s’ha tingut amb el so, el fan indispensable per a orelles sensibles. No cal dir que el disc defuig tota virulència. Abrandats i addictes al swing, absteniu-vos.

1. Town and Country (Callejón), 2. Sa Cava (Mestres), 3. Velcoro (Callejón), 4. Firmland, 5. Crit, 6. 1964 (Mestres), 7. Copenhagen (Callejón), 8. Tornada (Parera), 9. Time off (1955) (Callejón), 10. Terrós (Mestres)

Disseny i portada: Joan Celorio
Gravat el 12 i 13 de setembre de 2015 a Cal Pau Recordings

Segell: Bones Festes International Local Label
Publica un comentari a l'entrada