diumenge, 17 de juny de 2018

OBERTAMENT COMPROMESOS



OPEN JAZZ COLLECTIVE
Auditori Vinseum, 9 de juny del 2018

Open Jazz Collective, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018



Àlex Cassanyes, direcció
Iván Sáez, saxo baríton
Enric Alegre, tenor
Xavi Plaza, saxo alt
Roger Martínez, saxos alt i soprano
Gaby Ardèbol, saxo tenor
Carles Sanz, piano
Leo Tejedor, guitarra electro-acústica
Xavi Carbó, contrabaix
Ricard Parera, bateria


Feia temps que es coïa, i ha resultat ser quelcom extraordinari, cal dir-ho així. La iniciativa de reunir músics per a experimentar i progressar, individualment i en grup, amb el Jazz com a motiu, és tan generosa que caldria obrir capítol nou pel que fa a les formacions musicals, si no fos que ja ho va fer un grup d'intèrprets a San Francisco, ara fa 14 anys: els reconeguts SFJazz Collective. A la història del Jazz hi ha diversos exemples d’agrupacions que han funcionat gràcies a l'interès dels seus membres per avançar musicalment, però cap ha actuat amb la filosofia dels californians, la mateixa que ara posa en pràctica aquest col·lectiu de músics vinculats al Penedès, semblant a la d’una cooperativa.


Àlex Cassanyes, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018


No veure la música com un mer entreteniment, tractar-la com a l’element central que pot ser, si hom s'ho proposa, i veure-la com el motiu per viure, aquesta deu ser la clau d'una iniciativa que neix lliure i compromesa amb ella mateixa.

Gaby Ardèbol i Ricard Parera, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018


Tot l’eclecticisme que es podia esperar d'una formació amb voluntat cooperativista no es va veure reflectit en l’estrena. El conjunt, amb una base rítmica sòlida, va sonar molt cohesionat i, amb cinc saxos solistes al davant, va donar textures gairebé sempre germanes, malgrat que el repertori provenia de fonts diverses. Audició global a banda, els arranjaments de les peces, que són el motiu fundacional del grup, van tenir una personalitat fora de dubtes. Tots ells cercant una exposició, uns colors i deixant el motiu principal a l’abast de l’oient més amatent.

Carles Sanz, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018

La feina no es centrava en cap compositor, ni en cap artista concrets. La personalitat del director Àlex Cassanyes, una figura central en el col·lectiu, es va plasmar en un arranjament original (“Mine is Yours” de Bob Mintzer), i la suite de 9 moviments (“9:Pieces (suite)”) d’autors diferents (Nestico, Shorter, Evans, Mingus, Jones, Brookmeyer, Schneider, McNeely i Hollenbeck), i arranjats per durar un minut cadascun. Leo Tejedor va aportar “Ojut (Peligrut)”, l’únic tema original de la nit, arranjat per ell mateix, i encara un altre arranjament, la corprenedora balada “Cherokee Louise” de la cantautora Joni Mitchell. El Ricard Parera va apostar pel tema “Arabesque” de Paul Motian, una peça que juga magistralment amb els crescendos, i el Roger Martínez oferí la seva adaptació de “Fall”, composició del saxofonista Wayne Shorter. La vetllada la tancà, amb satisfacció de públic i executants, “Extra Credit” de Jim McNeely, en un arranjament del propi compositor, i el bis correspongué a una versió reduïda d’”Arabesque”.

Leo Tejedor amb Iván Sáez i Enric Alegre, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018
Roger Martínez, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018



Ricard Parera, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018

Xavi Plaza amb Enric Alegre i Xavi Carbó, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018Iván Sáez, Auditori Vinseum, Vilafranca del Penedès, 9 de juny de 2018





Publica un comentari a l'entrada