diumenge, 3 novembre de 2013

ARUÁN ORTIZ QUARTET (Terrassa, 25-10-2013)

Aruán Ortiz, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013Aruán Ortiz, piano

Rez Abbasi, guitarra elèctrica

John Hébert, contrabaix

Eric McPherson, bateria

Tal com toca a un artista inquiet, el cubà Aruán Ortiz cerca discurs propi. No com a pianista, que ja el té ben argumentat després d’una carrera de més de 15 anys, sinó com a compositor i productor.

Aruán Ortiz, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013Amb Orbiting (Fresh Sound, New Talent), un treball acabat de sortir al mercat, posa al descobert el seu propi món, un món que repta l’oient a un viatge sideral per “tots els camins de l’univers”, en paraules del propi autor. John Hébert, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013I tots els camins poden ser molts, atesa la gran varietat d’influències de les que pot presumir Ortiz, entre elles haver estat residint a Catalunya fan una colla d’anys.

Els detalls que faran que Aruán Ortiz sigui identificat com qui diu ser es van poder captar a Terrassa, en un dels primers concerts d’aquesta temporada de la Nova Jazz Cava, on hi va actuar amb el seu quartet. Es tracta d’un grup d’excel·lents instrumentistes, on destaquen el baterista Eric McPherson i el contrabaixista John Hébert, ambdós molt reconeguts a l’escena novaiorquesa. McPherson és ja un vell acompanyant d’Ortiz, amb qui ja voltava el 2008 pels escenaris catalans, molt ben acompanyats d’una jove i prometedora Esperanza Spalding. Rez Abbasi, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013

Com a novetat, i motiu suficient per assistir al concert, vam tenir la presentació del guitarrista Rez Abbasi, un músic de formació nord-americana però que ha tornat sovint als seus orígens paquistanesos, actuant com a líder dels seus propis grups.

Eric McPherson, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013Anant per feina, he de dir que el primer signe apreciable de la vetllada var ser el minimalisme, i el segon la dissonància. Tot plegat amb un fort regust de free i avantguarda, uns camins que no són nous per al pianista cubà. En un primer set, la navegació astral va passar per camins foscos i llunyans, líricament imperceptibles si descomptem la contundència provinent de la bateria. Amb gran lluïment, això sí. Val a dir també que els passatges entre contrabaix i bateria van ser dels detalls que es van agrair més en el decurs d’aquest episodi, sinuós i lent, d’aquesta primera part de la vetllada. Si de cas, comentar que l’aroma cubà de les cançons no es va deixar sentir gaire. Podem parlar de pulsació monkiana, és a dir percudida però amb silencis significatius, acompanyada de seqüències hipnòtiques, amb interaccions interessants pròpies d’una formació treballada i preocupada per les textures i els timbres, ben protegida contra els clixés.

Aruán Ortiz, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013Rez Abbasi, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013John Hébert, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013

Ja a la segona part, el quartet es va alliberar un xic de les seves constants siderals, i l’òrbita va ser molt més viva i gairebé terrenal, tot i el continu transitar per camins dissonants. La cançó i la rumba cubanes van fer-se més palpables, encara que sense caure en la festa. Tot va brillar més: McPherson (que es va passar gairebé tota la pausa entre sets assegut davant del seu instrument, mentre els companys gaudien a la barra) va capgirar el seu beat potent i retrobà textures i matisos. Aruán Ortiz, John Hébert, Rez Abbasi i Eric McPherson, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013Rez Abbasi ens mostrà la seva paleta, amb modificacions electròniques provinents dels seus pedals. I el propi Aruán Ortiz es va deixar anar oferint les immenses possibilitats de la seva pulsació, més pausada i lírica, i amb una mà esquerra de seda.

Bona estrena de temporada a la Nova Jazz Cava.

Aruán Ortiz Quartet, Nova Jazz Cava, Terrassa 2013