dilluns, 31 d’octubre del 2022

SHAI MAESTRO: DIÀLEGS A PLENA LLUM

Fotografies
Shai Maestro Quartet, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022


SHAI MAESTRO QUARTET

Fundació Conservatori del Liceu
Barcelona, 20-octubre-2022


Shai Maestro, piano
Philip Dizack, trompeta
Jorge Roeder, contrabaix
Ofri Nehemya, bateria

Feia temps que anàvem al darrere del pianista israelià Shai Maestro, un d’aquells músics que té construït un món propi, una autèntica creació que l’identifica per allà on passa. La trobada fou a l'Auditori del Conservatori del Liceu, dins del Festival de Jazz de Barcelona, un dels esdeveniments importants que tenim al País pel que fa a la música moderna, i coincidia també amb una masterclass que el músic feia, la mateixa tarda del concert, al Centre Superior de la fundació que porta el mateix nom, al Barri del Raval de Barcelona.


Shai Maestro, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022Shai Maestro, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022Shai Maestro, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022

El concert, que presentava les composicions del disc “Human” (ECM, 2022), va començar amb una intensitat alta, no pas pel volum, sinó per la qualitat descriptiva de la música. El món propi al que ens referíem abans va aparèixer sense cap preàmbul, sec i despullat. La història del conte que ens explicaven, la teníem allà mateix. I era una història de les individualitats del grup, centrades bàsicament en el trompetista Philip Dizack i el bateria Ofri Nehemya.


Ofri Nehemya, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022
Ofri Nehemya

En l’arrencada, el pianista es va mantenir en un plànol actiu però secundari, en una línia semblant al que feia el gran constructor d’ambients que és Jorge Roeder. Els duos que alimentaven el conte, tenien un protagonista comú, Ofri Nehemya. No cal entrar en les seves reconegudes capacitats, malgrat la seva joventut (28), però m’atreveixo a dir que la seva tècnica, impassible i contundent alhora, el situa ben amunt d’una llista que podrien encapçar mestratges com el de Brian Blade. En certs moments també, el toc de Nehemya ens recordava les lliçons d’un altre dels grans, John Bonham, quan imitava frases de Jimmy Page, als Led Zeppelin. El baterista israelià ho va practicar molt sovint en aquest concert, sobretot en els clarividents diàlegs amb el líder. 


Jorge Roeder, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022
Jorge Roeder

Un altre aspecte a destacar és la sonoritat del bufador Philip Dizack, sòlid i tallant quan calia, va deixar empremta per les notes de tonalitat tan greu que treia de la seva trompeta, molt centrat també en construir les atmosferes que marcaven la identitat del grup.


Philip Dizack, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022
Philip Dizack
 

Cap a mig concert va aparèixer en escena Lau Noah (Laura Cailà), redirigint els destins de la nit cap a noves sonoritats. Lau Noah va participar en tres de les peces, integrant-se en el grup de manera dinàmica, després de fer una primera peça a duo amb el pianista. Sense cap dubte, la reunió de la cantant i guitarrista de Reus amb Shai Maestro, a New York, pot donar unes possibilitats interessants tant per l’un com per l’altra.




Shai Maestro i Lau Noah

Shai Maestro Quartet, Conservatori del Liceu, Barcelona, 20-oct-2022
Shai Maestro, Jorge Roeder, Ofri Nehemya i Philip Dizak