dilluns, 29 de gener del 2024

BARCELONA JAZZFEST 2023 (1 de 5)



El 55è Festival Internacional de Jazz de Barcelona tancava la seva programació el passat 30 de desembre amb un concert emblemàtic a la Sala Jamboree 3. L’històric contrabaixista Horacio Fumero, després de dues anteriors trobades en aquest mateix espai amb músics com Bill McHenry o Rita Payés, entre d’altres, tancava el seu “Retrat d’artista” (llicència que atorga el Festival a un intèrpret perquè pugui fer un monogràfic sobre la seva música) amb un enfrontament directe amb el seu contrabaix o, si voleu, davant per davant amb la seva “vida”, tot presentant el disc “Solo Bass Songs”.

HORACIO FUMERO, contrabaix sol (30/12/2023)


Horacio Fumero a l'escenari de la Sala Jamboree 3, Barcelona, 30 desembre 2023

Ens va atrapar amb les moltes vivències i anècdotes al costat de grans figures com Dizzy Gillespie, Gato Barbieri o Paquito de Rivera, i amb un repertori basat en el cançoner sud-americà on no hi va faltar “Los ejes de mi carreta”, la cançó d’Atahualpa Yupanqui, ni tampoc l'obligat homenatge a Tete Montoliu amb el tema “Jo vull que m’acariciïs”, original del pianista barceloní. Cap al final, va pujar a l’escenari la seva filla Lucia, al piano, amb qui ha editat recentment el disc a duo “Los Fumeros”. Dir que va ser memorable és dir poc.


Aquest final tan emotiu, també pel que significa d’història dels darrers 50 anys de Jazz a Catalunya, -de mans d’un català nascut a l’Argentina, tal com el va qualificar el director del Festival, Joan Anton Cararach, en la seva presentació-, ens obre la porta a publicar les cròniques breus que hem preparat sobre els concerts als que hem pogut assistir, en el decurs d’aquesta edició. 

Aquí en teniu la primera.


KENNY BARRON, piano sol  (16/10/2023)


Kenny Barron, Auditori del Conservatori del Liceu, Barcelona, 16 octubre 2023
Kenny Barron, en el decurs de la Master Class, Auditori del Conservatori del Liceu, Barcelona, 16 octubre 2023



Vam tenir la sort d’obrir el nostre cartell particular el mateix dia que ho feia el Festival a l’Auditori del Conservatori del Liceu, amb un piano sol del gran Kenny Barron

Sobri però eloqüent, amb 80 primaveres a l’esquena, va posar en marxa el seu discurs viu i imperiosament connectat amb els grans compositors i intèrprets. No van faltar referències als seus duos amb Charlie Haden, ni tampoc el respecte reverencial per una figura de les 88 tecles com Abdullah Ibrahim

Com tots els artistes que han visitat el Conservatori del Liceu, el pianista de Filadèlfia també va oferir la seva masterclass prèvia, en el marc del cicle “Liceu Jazz – Masterclasses & Concerts”. 

Fotografies © Imma Casanellas