dissabte, 11 de març del 2017

CONNEXIONS SECULARS

Marco Mezquida, Chicuelo i Paco de Mode, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017
Marco Mezquida, Chicuelo i Paco de Mode, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017


Chicuelo & Marco Mezquida
Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5 de març de 2017
Juan Gómez "Chicuelo", Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017
Juan Gómez "Chicuelo", Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017


Juan Gómez “Chicuelo”, guitarra
Marco Mezquida, piano i percussions
Paco de Mode, percussió i cajon

Diu Ted Gioia en la seva imprescindible “Història del Jazz”, que la primera fusió entre música europea i africana no va ser a Nova Orleans, sinó que es va produir fa més de mil anys a la Península Ibèrica. Segles després de l’ocupació àrab, una prova ben tangible d’aquella fusió és el Flamenc. El Jazz, nascut fa poc més d’un segle, és fill d’una segona fusió, enriquida igual que la primera amb el pas del temps. Tots dos, Jazz i Flamenc, fa dècades que es donen la mà en projectes diversos. Des que Miles Davis i Bill Evans van incloure “Flamenco Sketches” en l’àlbum de referència “Kind of Blue”(1959), molts han estat els que s’han atorgat el títol de pioners. Entre els quals el saxofonista navarrès Pedro Iturralde, que pot presumir d’haver enregistrat, a meitat dels 60, el seu àlbum “Flamenco-Jazz” amb Paco de Lucía.

Des d’aleshores, molts projectes han sorgit en aquesta línia, alguns d’una categoria tan alta que hi ha qui voldria anar més enllà de la fusió, i parla d’un nou estil. Per això, entre tanta proposta i tan bona, encara té més valor aquest intent de dos joves talentosos com el “tocaor” Juan Gómez “Chicuelo”, i el prolífic pianista menorquí Marco Mezquida. El seu concert va donar tot el que prometia i més, davant d’un públic que no omplia l’Auditori però que va mostrar una entrega absoluta des de la primera peça, amb aplaudiments que semblaven no tenir fi. L’ocasió va servir com a homenatge a Francesc de Paula Vila, músic i gran amant del Jazz, que ens deixava el passat febrer, i de qui ja n’enyorem les converses sobre música, sempre fonamentades i enriquidores. El propi Marco Mezquida es va encarregar de brindar-li l’actuació, en un detall que l’honora, més enllà de l’amistat que li proferia en haver assistit des de feia anys a totes les actuacions que el jove pianista feia pel Penedès. Segons va dir amb tot el sentiment, li guardava un seient per a aquest concert.

Marco Mezquida, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017
Marco Mezquida, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017


El trio va tenyir l’actuació amb la síncope flamenca. Utilitzant  el símil dels colors, he de dir que hi van ser tots, des del més apagat fins al més brillant. Per pintar-los van usar pinzells fins, -de brotxes, ni una-, passant del sentiment a la bravura amb una agilitat gairebé animal. El toc de Mezquida enfrontat a la rítmica frenètica, i la rauxa de Chicuelo batallant amb una musicalitat gairebé lírica, tots dos cercant el seu lloc entre les percussions de Paco de Mode. Els passatges absolutament calculats que semblaven desbordar, acabaven sempre amb una trobada triomfal, i en el clàssic acord final flamenc.
El repertori, que ja està enregistrat i sortirà properament al mercat, és original amb composicions de tots dos protagonistes. 

Un cop més, no era dia per quedar-se a casa.


Paco de Mode, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017
Paco de Mode, Auditori Municipal, Vilafranca del Penedès, 5-març-2017